Melden incidenten IKB Kip

Als praktijkdeskundige ziet u bepaalde zaken (eerder) dan wij. Opvallende zaken, of (vermoedens
van) onjuist of afwijkend handelen kunt u (anoniem) melden via het Meldpunt IKB. Door elkaar op
deze manier te helpen kunnen we de voedselveiligheid- en kwaliteit nog verder verbeteren.

Melden van incidenten voor IKB Kip deelnemers
Met ingang van 1 juni 2019 meldt u incidenten (of vermoedens daarvan) op uw eigen bedrijf bij het Meldpunt IKB. Door uw melding kunnen wij als IKB Kip de omvang van het incident in kaart brengen en de impact daarmee helpen te beperken. Het melden van incidenten op het eigen bedrijf is een aanvulling van het bestaande Meldpunt IKB. Een incident kan een (vermoedelijke) overtreding of afwijking van wettelijke of bovenwettelijke regelgeving zijn.
U meldt als IKB Kip deelnemer het volgende: 

IKB Kip deelnemers melden incidenten met betrekking tot het eigen bedrijf, die een relatie hebben met de scope van IKB Kip, dus bijvoorbeeld op het gebied van voedselveiligheid, hygiëne of traceerbaarheid (zowel wettelijke als bovenwettelijke regels). IKB Kip deelnemers melden dit binnen 24 uur na constatering van het incident.

Melden bij het Meldpunt IKB

Het Meldpunt IKB maakt gebruik van één meldformulier. Afhankelijk van wat u meldt, selecteert het meldformulier de vragen die nodig zijn om de melding te doen.

Dit kunt u melden bij het Meldpunt IKB:
• incidenten op het eigen bedrijf door IKB deelnemers;
• elders waargenomen incidenten of vermoedens door IKB deelnemers, niet- IKB deelnemers en derden. Dit kan ook anoniem.

Naast het melden via het meldformulier kunt u incidenten of vermoedens daarvan ook telefonisch melden, tel.: 088 998 4390.

Moet ik incidenten ook nog elders melden?

U meldt incidenten op uw eigen bedrijf en elders waargenomen incidenten (of vermoedens daarvan), die tot gevolg (kunnen) hebben dat dieren of producten niet voldoen aan de wetgeving bij de verantwoordelijke autoriteit en IKB Kip. Het stroomschema ’’Hoe en wanneer meldt u incidenten’’ kunt u gebruiken om na te gaan hoe, wanneer en waar u incidenten meldt.

Acties na het doen van een melding/signaal
Nadat u een incident heeft gemeld via het Meldpunt IKB, beoordeelt een IKB Kip medewerker de melding. Dit doet de medewerker onder andere door de actuele wet- en regelgeving te raadplegen en advies van interne en externe deskundigen te vragen.